Denna webbplats använder cookies. Läs mer »

 

Tack, jag förstår.

Hur hänger hemsida och e-post ihop?

Tro det eller ej, men hemsida och e-post är två helt olika saker. I denna artikel ska vi reda ut hur det fungerar.

 

Kärt barn har många namn. I denna artikel använder vi termen webbadress men samma sak kan i andra sammanhang kallas domän eller domännamn.

Pelles Vandrarhem

För att förklara på ett begripligt sätt använder vi oss av ett påhittat exempel: Pelles Vandrarhem.

 

Gatuadressen till Pelles Vandrarhem är Storgatan 10.

Webbadressen är pellesvandrarhem.se.

 

Man kan säga att gatuadressen och webbadressen liknar varandra på många sätt. Om du äger en gatuadress är det bara en geografisk plats du äger. På den platsen kan du göra olika saker.

 

Pelle har valt att bygga ett vandrarhem och en parkeringsplats. Han hade lika gärna kunnat bygga ett bostadshus, ett parkeringshus, en bowlinghall, en mindre skidbacke eller bara låta tomten vara tom.

 

Det är likadant med en webbadress. Du äger en plats på internet. Vad du vill göra med den platsen är upp till dig. Det vanligaste är att man använder webbadressen till en hemsida och till sin e-post.

Tiderna förändras

När Pelle startade sitt vandrarhem hade han en vaktmästare som skötte både vandrarhemmet och parkeringen. Då var parkeringen i princip bara ett fält där besökarna kunda ställa sina bilar lite hur som helst.

 

Men tiderna förändras och på senare tid har parkeringen blivit mer krävande. Laddstolpar har satts upp för elbilar och det har även blivit några ställplatser för husbilar. Pelle har fått lite bekymmer med att det händer skumma saker på parkeringen och därför har övervakningskameror och passagesystem satts upp.

 

Parkeringen är inte som förr och idag krävs det helt annan kunskap och avancerade verktyg för att sköta den. Vaktmästaren sköter fortfarande vandrarhemmet på ett fantastiskt bra sätt, men parkeringen sköts av ett lokalt bevakningbolag.

E-postens utveckling

E-posten har utvecklats i samma riktning. Det som en gång i tiden var ganska enkelt är idag mer komplicerat än man kan ana. Det finns flera orsaker till det och en av dem är att vi idag inte bara läser vår e-post i en och samma dator som står på skrivbordet. Utan vi vill läsa vår e-post i mobiler, läsplattor och i olika datorer oavsett vart i världen vi befinner oss.

 

Men den största orsaken till att tekniken med e-post blivit mer invecklad är att det finns skurkar på internet som vill försöka lura dig att klicka på länkar i mail för att komma åt känslig information. Eller som vill få dig att betala pengar till bluffbolag eller få dig att köpa saker du inte är intresserad av.

 

Tyvärr har bedrägeribranschen växt otroligt mycket de senaste åren. Tack och lov finns det många företag som försöker motverka spridning av oseriösa e-postmeddelanden. 

 

För att skydda dig har en massa tekniska lösningar utvecklats som försöker avgöra om ett e-postmeddelande är skadligt eller om det är helt okej. För att du ska kunna skicka och ta emot e-postmeddelanden måste en massa olika tekniska kriterier uppfyllas. Sådant som vi aldrig behövde tänka på förr. Det är här det är viktigt att ha en stabil lösning och en bra leverantör annars är risken stor att en del av dina e-postmeddelanden fastnar i mottagarnas spamfilter eller helt enkelt raderas innan någon läser det.

Det bästa av två världar

På samma sätt som Pelle har valt olika leverantörer är det idag det absolut vanligaste att man väljer en leverantör som sköter allt som har med hemsidan att göra och en annan som sköter din e-post. På så sätt får du det bästa av två världar.

 

Kanske tänker du att det är besvärligt att ha två leverantörer, men det är det inte. Hemsida och e-post är nämligen två helt skilda saker. För länge sedan följde det med en lösning för e-post när du köpte en hemsida. Och det finns faktiskt fortfarande företag som erbjuder det men oftast är en lösning man får på köpet inte tillräckligt bra för att avvärja hoten på internet.

 

En stor fördel med att ha olika leverantörer till hemsidan och e-posten är att du kan byta ut en av dem utan att det påverkar den andra. Vill du bygga en ny hemsida påverka det inte din e-post. Precis som om Pelle på vandrarhemmet skulle vilja byta ut sin vaktmästare, så påverkar det inte hans parkering.

 

Vi rekommenderar att du har en leverantör av e-posttjänster i din geografiska närhet som hjälper dig snabbt och enkelt om det behövs. När du byter mobil, köper en ny läsplatta eller byter dator kan det vara smidigt att ha någon i närheten som kan kika förbi och fixa till inställningarna. Prata med dina lokala it-företag.

Tekniskt och praktiskt

Här kommer information om det tekniska. Rena Grekiskan för en del men egentligen ganska enkelt.

 

Du köper din webbadress av en så kallad registrar. Det kan till exempel vara Loopia, Oderland, One.com, Space2u, FS Data eller Telia. De kommer skicka en faktura till dig för din webbadress. Vanligast är att du får en faktura en gång per år, men du kan förnya din webbadress för flera år framåt om du vill.

 

På samma sätt som Pelle äger sin tomt på Storgatan 10 äger du nu en adress på internet.

Nu är det dags för dig att bestämma vad du vill göra med din adress. Det vanligaste är att man använder sin webbadress till en hemsida och till sin e-post.

 

I Pelles fall ritar han två skyltar, en med en pil och texten VANDRARHEM och en annan skylt med en pil till PARKERING.

 

Hos din registrar där du har köpt din webbadress skriver man in siffror istället för att rita skyltar. Några siffror till hemsidan och andra siffror till e-posten. Detta kallas att man "PEKAR" sin webbadress. På samma sätt som Pelle står och pekar var vandrarhemmet och parkeringen finns så pekar du med hjälp av siffror var din hemsida och din e-post finns.

 

Dessa siffror och eventuell annan info har de som sköter din hemsida och din e-post full koll på. Om du vill kan du logga in hos din registrar och fylla i informationen själv, men om du vill göra det enkelt för dig så låter du de som sköter din hemsida och e-post fylla i detta åt dig. Eller så kan du skicka informationen till din registrar så löser de allt åt dig.

 

Hoppas denna artikel har hjälpt dig att förstå hur hemsida och e-post hänger ihop :-)

 

 

Fler blogginlägg

 

Vanliga frågor

Kan jag uppdatera min hemsida själv?

Självklart kan du uppdatera din Modulify-hemsida själv. Det är bara att logga in och fylla på med texter, bilder, filmer kontaktpersoner och annan information.   Vill...

Vad kostar en hemsida?

Beroende på vad du har för önskemål för din digitala närvaro kan priset variera en hel del.   Modulify är ett stort och avancerat system med...