Denna webbplats använder cookies. Läs mer »

 

Tack, jag förstår.


Vad är en portal?

En portal på internet, så kallad webbportal, är en hemsida där man samlar ihop information för att locka många besökare. Ofta finns det länkar ut till andra hemsidor för att leda besökaren vidare.

 

Webbportaler var populärt i slutet av 1990-talet och några av de mest kända var Passagen (Telia), Torget.se (Posten) och Spray.se. Dessa tre har betytt mycket för den svenska internetutvecklingen. När it-bubblan sprack i mars år 2000 försvann många portaler. Och den sortens portaler som innehöll all tänkbar blandad information och mängder av helt skilda tjänster har inte kommit tillbaka.

Ämnesportaler är heta!

På senare tid har portaler i en annan tappning blivit riktigt hett igen. Dagens framgångsrika portaler är starkt begränsade till specifika ämnesområden. Det kan handla om en viss bransch eller ett geografiskt område.

 

Eftersom konkurrensen på internet har ökat har det blivit både svårare och dyrare att nå ut till sin målgrupp. Det är många som vill synas på internet och kampen om uppmärksamhet är tuff.

 

Portaler med fokus på ett begränsat ämne har därför blivit ett smidigt och lönsamt sätt att nå ut med information till en avgränsad målgrupp. Visst, man delar utrymme med andra aktörer, men det är enkelt och billigt jämfört mot om man ska nå sin målgrupp på egen hand.

 

Läs mer om branschportaler, regionala portaler och lokala ortsportaler.

 

Kontakta oss

 

Hör av dig!

Det kan bli det bästa du gör idag.